fredag 13 augusti 2010

När argumenten tryter...

Jag erkänner. Jag har under större delen av mitt liv haft ett mycket begränsat förtroende för LO. Jag har alltid sett dem som en del av den stora maktapparaten tillsammans med det socialdemokratiska partiet. Det är länge sedan jag konstaterade att den politiska makten för den egna ledningen och för socialdemokratin har varit det som drivit LO snarare än att ge stöd till sina medlemmar.

Men ändå... Det som LO presenterade idag, med sina valaffischer är omöjligt att förstå. Jag hade helt enkelt förväntat mig något bättre. Att LO ska dra ner nivån i valrörelsen på detta vis är outsägligt sorgligt. När man ser det här undrar man inte varför LO tappar medlemmar, man förundras över att så många fortfarande är kvar.

Jag minns en till sprickningsgränsen indignerad Ibrahim Baylan i somras när en enskild person hade snickrat ihop en bild som påminde om Mona Sahlins oegentligheter genom åren. Då ville Baylan avkräva övriga partier löften om en juste valrörelse, ett fair play-kontrakt . Var är Baylan nu? När ska Baylan fördöma LO:s lågvattenmärke?

Läs andra bloggares åsikter om , . Några som skriver bra om detta är Peace, Love & Capitalism, Under den lugna korkeken och Mattias Grängzell. Även Expressen rapporterar om LO:s kampanj.
Uppdatering: Även Per Ankersjö har skrivit mycket klokt om den smutsiga kampanjen, han påminner också om hur mycket av medlemmarnas pengar LO skickar in i sossarnas valkampanj.

Inlägg på Väsbycentern pingas på Intressant.se och Upplands Väsbybloggkartan.se!

Inga kommentarer: